24 maja 2023

Na czym polega rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego?

Ból kręgosłupa lędźwiowego jest jedną z najczęstszych przyczyn, dla których pacjenci zgłaszają się do rehabilitanta. Szacuje się, że dotyczy on naprawdę sporej grupy osób dorosłych. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być różne i właśnie dlatego tak istotne jest indywidualne podejście do każdego przypadku i dobranie najlepszych metod rehabilitacyjnych. Podpowiadamy zatem, na czym polega rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego.

• Na czym polega rehabilitacja kręgosłupa lędźwiowego, czyli jakie metody są polecane
  • Czy rehabilitacja może uśmierzyć ból?
  • Co ma na celu kinezyterapia?

Na całe szczęście obecnie dostępnych jest wiele skutecznych metod, które pozwalają wzmocnić kręgosłup i pozbyć się dolegliwości bólowych. Te metody podzielić można zarówno na nieinwazyjne, jak i te bardziej zaawansowane, jak na przykład zastrzyki. Niemniej jednak na pewno w pierwszej kolejności polecamy spróbować fizjoterapii, ponieważ prawidłowo dobrane ćwiczenia oraz nieinwazyjne zabiegi potrafią zmienić naprawdę wiele.

Czy rehabilitacja może uśmierzyć ból?

Prawidłowo dobrana rehabilitacja, jak najbardziej może pomóc całkowicie wyeliminować ból kręgosłupa lędźwiowego. Podstawą jest jednak właściwe rozpoznanie i ocenienie, z czym związane są te dolegliwości i co takiego je prowokuje. Zdecydowana większość bólów tej części kręgosłupa ustępuje po odpowiednio dopasowanych ćwiczeniach i masażach. To właśnie terapia manualna i profesjonalne masaże pozwalają na rozluźnienie okalających kręgosłup tkanek, mobilizację ruchomości kręgosłupa oraz wzmocnienie i rozluźnienie mięśni. Wbrew pozorom bardzo często zdarza się tak, że to zbyt spięte mięśnie prowokują reakcje bólowe.

Co ma na celu kinezyterapia?

Poza samymi masażami i terapią manualną duży wpływ wywierają ćwiczenia, czyli tak zwana kinezyterapia. To właśnie powtarzane, prawidłowo wykonywane ćwiczenia pozwalają na odbudowanie siły mięśniowej, poprawiają stabilizację kręgosłupa czy korygują drobne wady postawy, które również mogą skutkować bólem. Podczas takich ćwiczeń pacjent nie tylko poprawia swoją postawę i wzmacnia mięśnie, ale i uczy się, jak nie powielać błędów na przykład podczas pracy przy komputerze. Ta wiedza pozwoli minimalizować ryzyko wystąpienia podobnych dolegliwości bólowych w przyszłości.

Sprawdź koniecznie, jak powinna zostać przeprowadzona poprawna fizjoterapia kręgosłupa. Wrocław ma do zaoferowania świetnych specjalistów zajmujących się układem ruchu.