14 marca 2023

Kiedy przyda Ci się fizjoterapia sportowa? Sprawdź!

Kontuzja sportowa jest jedną z najczęstszych przyczyn odwiedzin w gabinecie fizjoterapeutycznym. Dlatego przybliżymy Wam temat fizjoterapii sportowej. Z jakimi kontuzjami należy udać się do fizjoterapeuty? W jaki sposób fizjoterapia wspiera regenerację złamaniach kości? Sprawdźmy!

• Rola fizjoterapii w aktywnym trybie życia
  • Kiedy warto udać się do fizjoterapeuty sportowego?
  • Fizjoterapia a złamania kości

Rola fizjoterapii w aktywnym trybie życia

Regeneracja i leczenie kontuzji sportowych – to właśnie tego w największym uproszczeniu dotyczy fizjoterapia sportowa. Wrocław to miasto, którego mieszkańcy uwielbiają aktywny wypoczynek. Przemierzając tutejsze ulice, codziennie spotkamy osoby uprawiające sport – na przykład jogging, kolarstwo czy kalistenikę na siłowniach plenerowych. Oczywiście, sport to zdrowie, ale jego uprawianie zawsze wiąże się z ryzykiem wystąpienia kontuzji, a przy jej leczeniu niezbędne jest wsparcie fizjoterapeuty. Fizjoterapia sportowa skupia się na leczeniu i regeneracji urazów powstałych w trakcie lub wskutek uprawiania dyscyplin sportowych. Mogą być to na przykład:

• nadwyrężenia ścięgien,
  • urazy kolan (np. zespół bólu rzepkowo-udowego),
  • bóle kości,
  • bóle stawów,
  • zwichnięcia kostki.

Urazy te mogą powstać w wyniku jednorazowego incydentu, zbyt intensywnych treningów lub stale powtarzanych złych praktyk (na przykład niewłaściwie wykonywanych ćwiczeń).

Kiedy warto udać się do fizjoterapeuty sportowego?

Tak naprawdę w każdej sytuacji, w której poczujemy ból kości lub stawów powinniśmy udać się do fizjoterapeuty. Lekceważenie nawet mało dokuczliwych, ale utrzymujących się przez dłuższy czas dolegliwości bólowych może prowadzić do pogłębienia się kontuzji. Wizyta w gabinecie fizjoterapeutycznym może pomóc zlokalizować źródło bólu, uśmierzyć ból oraz przyśpieszyć proces leczenia i regeneracji.

Fizjoterapia a złamania kości

Leczeniem złamanych kości zajmuje się ortopeda, jednak rola fizjoterapeuty w procesie powrotu do zdrowia po takim urazie jest bardzo ważna a czasami niezbędna. Złamaną kość trzeba unieruchomić w gipsie. Takie unieruchomienie skutkuje pogorszeniem kondycji mięśniowej wokół złamania. I tu rozpoczyna się rola fizjoterapeuty – celem fizjoterapii w przypadku złamania jest minimalizacja osłabienia kondycji mięśni. Kolejnym ważnym zastosowaniem fizjoterapii jest późniejsza regeneracja. Dzięki zastosowaniu specjalistycznych metod terapeutycznych wchodzących w zakres fizjoterapii sportowiec może szybciej odzyskać dawną sprawność i wrócić do uprawiania ulubionej dyscypliny.