10 marca 2023

Jakie są przyczyny nietrzymania moczu?

Nietrzymanie moczu czyli inkontynencja, to bardzo uciążliwa i powszechna dolegliwość. Szacuje się, że zaburzenie to może dotyczyć kilkunastu procent populacji.

Problem ten występuje zarówno u kobiet jak i u mężczyzn.

1. Jakie są rodzaje nietrzymania moczu

2. Przyczyny nietrzymania moczu

3. Jak leczyć nietrzymanie moczu?

Jakie są rodzaje nietrzymania moczu

Według definicji International Continence Society (ICS) wyróżniane są następujące rodzaje nietrzymania moczu:

Wysiłkowe nietrzymanie moczu – wyciek moczu podczas wysiłku fizycznego, kichania, kaszlu. Stanowi od 50 do 70% przypadków.

Naglące nietrzymanie moczu – wyciek moczu poprzedzony uczuciem parcia naglącego (nagłej, niemożliwej do opanowania potrzeby oddania moczu). Stanowi od 20 do 30% przypadków.

Mieszane nietrzymanie moczu – wyciek moczu związany z parciem naglącym oraz wysiłkiem, kichaniem, kaszlem. Stanowi od 10 do 20% przypadków.

Nietrzymanie moczu może występować również z przyczyn neurogennych (np. w przypadku stwardnienia rozsianego, uszkodzeniu rdzenia kręgowego).

Stopnie nasilenia inkontynencji można określić na podstawie dokładnie zebranego wywiadu stosując skalę Stamey’a.

Stopień I

Wyciek moczu podczas dużego i nagłego wysiłku fizycznego, silnego kaszlu lub kichania.

Stopień II

Wyciek moczu spowodowany wysiłkiem fizycznym o średnim nasileniu (np. wchodzenie po schodach, podbieganie, podskoki)

Stopień III

Wyciek moczu podczas spokojnego chodzenia, w spoczynku.

Przyczyny nietrzymania moczu.

Do przyczyn występowania nietrzymania moczu zaliczamy:

• ciążę oraz poród,

• ciężką pracę fizyczną,

• przewlekły kaszel,

• operacje ginekologiczne i w obszarze jamy brzusznej,

• porody zabiegowe (kleszcze, prożnociąg),

• uszkodzenie mięśni dna miednicy przez głębokie nacięcie lub pęknięcie krocza III stopnia

• poród po 42 tygodniu ciąży i poród trwający dłużej niż 24 godziny

• zbyt szybki powrót do intensywnych ćwiczeń i pracy fizycznej po połogu,

• okres menopauzy,

• otyłość,

• przewlekłe zaparcia,

• zwiększone napięcie mięśni dna miednicy,

• obniżenie narządów miednicy mniejszej,

• zaburzenia gospodarki hormonalnej.

Jak leczyć nietrzymanie moczu?

Dobór leczenia uzależniony jest od rodzaju i stopnia nasilenia objawów. Należy określić przyczynę problemu i (jeżeli jest to możliwe) ją wyeliminować.

Do metod leczenia zaliczmy fizjoterapię uroginekologiczną, farmakoterapię oraz metody operacyjne.

Fizjoterapia obejmuje między innymi terapię manualną, ćwiczenia mięśni dna miednicy elektrostymulację oraz naukę prawidłowych nawyków i reedukację postawy. Warto zaznaczyć, iż ćwiczenia powinny być dobierane indywidualnie,  po odpowiednim badaniu fizjoterapeutycznym. Nie istnieją ćwiczenia uniwersalne. W niektórych przypadkach konieczne będzie wzmocnienie mięśni dna miednicy a w innych ich rozluźnienie. Jeżeli za przyczynę nietrzymania moczu uznajemy obniżenie narządów miednicy mniejszej pomocne może okazać się stosowanie pessarów.

W wielu przypadkach problem nietrzymania moczu udaje się wyeliminować jedynie za pomocą fizjoterapii.

U osób wymagających zabiegu stosowana jest ona przed i pooperacyjnie.