07 lutego 2023

Fizjoterapia uroginekologiczna

Do niedawna fizjoterapia uroginekologiczna była czymś zupełnie nowym. Jednak w ostatnim czasie mówi się o niej coraz więcej. Mimo tego wciąż wiele osób nie wie co to jest i kiedy mogą skorzystać z takiej usługi. W poniższym artykule postaram się rozjaśnić Ci ten temat.

• Czym jest fizjoterapia uroginekologiczna?

• Kiedy warto umówić się do fizjoterapeutki uroginekologicznej?

• Fizjoterapia uroginekologiczna jako profilaktyka.

• Fizjoterapia w okresie ciąży.

Czym jest fizjoterapia uroginekologiczna?

Jest to dział fizjoterapii zajmujący się szeroko pojętymi problemami w obrębie miednicy. Jego celem jest leczenie oraz profilaktyka zaburzeń z dziedziny urologii, ginekologii, proktologii oraz seksuologii. Fizjoterapia uroginekologiczna kojarzy się głównie z nietrzymaniem moczu, jednak zakres tej terapii jest o wiele szerszy.

Pomimo tego, że jest to młoda dziedzina fizjoterapii, rozwija się bardzo szybko.

Kiedy warto umówić się do fizjoterapeutki uroginekologicznej?

Wskazaniami o terapii z fizjoterapeutką uroginekologiczna są problemy takie jak:

• nietrzymanie moczu,

• naglące parcia na mocz,

• nietrzymanie gazów/ stolca,

• obniżenie narządów miednicy mniejszej,

• bolesne miesiączkowanie

• zespoły bólowe  miednicy,

• dolegliwości bólowe w ciąży i po porodzie,

• obecność blizny po cesarskim cięciu czy episiotomii,

• stan po operacji w obrębie układu moczowo-płciowego,

• ból podczas stosunku

• brak orgazmu

• wulwodynia

• rozejście mięśnia prostego brzucha

Wbrew powszechnej opinii problemy te nie dotyczą jedynie osób starszych czy kobiet, które rodziły drogami natury. Przebyty poród oraz starczy wiek są czynnikami ryzyka ale coraz częściej problemy w obrębie dna miednicy dotyczą osób młodych.

Fizjoterapia uroginekologiczna jako profilaktyka

Na fizjoterapię uroginekologiczną warto udać się nawet, gdy nie masz wyżej wymienionych dolegliwości. Celem takiej wizyty będzie sprawdzenie funkcjonowania mięśni dna miednicy oraz nauka prawidłowych nawyków. Odpowiednia profilaktyka zmniejszy ryzyko wystąpienie jakichkolwiek problemów w przyszłości. Jeżeli planujesz ciążę dowiesz się jak prawidłowo przygotować do niej swoje ciało.

Fizjoterapia uroginekologiczna w ciąży

Ciąża to okres wielu zmian w organizmie kobiety, któremu często towarzyszyć mogą różnego rodzaju dolegliwości. Do najczęstszych zaliczamy nietrzymanie moczu, ból odcinka lędźwiowego, ból spojenia łonowego, rozejście mięśnia prostego brzucha. Wiele kobiet uważa, że są to problemy przejściowe i nic nie da się z nimi zrobić. Jednak odpowiednio dobrana terapia pomoże w redukcji dolegliwości oraz zapobieganie pogłębianiu się problemów. Na terapii dostaniesz wiele przydatnych wskazówek, dzięki czemu okres ciąży będzie mniej uciążliwy.

Dodatkowo fizjoterapia uroginekologiczna pomoże Ci w przygotowaniu się do porodu. Na terapii  nauczysz się jak prawidłowo oddychać i rozluźniać mięśnie dna miednicy. Co może znacząco ułatwić przebieg porodu, zmniejszyć ryzyko komplikacji w jego trakcie oraz przyczynić się do szybszej regeneracji bezpośrednio po nim. Na taką wizytę najlepiej udać się po pierwszym trymestrze ciąży oraz konsultacji z ginekologiem prowadzącym ciążę.

Problemy związane z dnem miednicy są często wstydliwe i krępujące co powoduje, że pacjenci odkładają wizyty u specjalistów. Należy jednak pamiętać, że większość tych problemów będzie nasilać się z czasem więc poradzenie sobie z nimi będzie coraz trudniejsze. Dlatego bardzo ważne jest aby zgłosić się do fizjoterapeuty uroginekologicznego, bądź ginekologa jak najszybciej.